Compromís, amb diferents partits de l’oposició, han registrat una proposició no de llei en el Congrés en la qual insta al Govern a procedir en un termini de dos anys a l’obertura de totes les fosses comunes del franquisme i a crear una Comissió de la Veritat sobre els crims de la Guerra Civil i la Dictadura.

Els grups parlamentaris han registrat aquesta iniciativa després de les reunions que han vingut mantenint amb representants de la Plataforma per la Comissió de la Veritat, que aplega diverses associacions de familiars de víctimes de la dictadura i que treballen en l’àmbit de la memòria històrica.

En concret, el text insta al Govern a crear una comissió de la veritat, “integrada per experts independents”, amb el mandat de restablir la “veritat històrica” sobre les desaparicions forçades ocorregudes a Espanya durant la Guerra civil i el franquisme, així com formular les propostes i recomanacions als poders públics perquè la defensa dels drets de les famílies de les víctimes no siga només una tasca particular, sinó una responsabilitat col·lectiva.

Els signants de la iniciativa recalquen que la Comissió de la Veritat és una recomanació de Nacions Unides i recorden que el Grup de Treball sobre Desaparicions Forçades de l’ONU acaba d’instar a Espanya actuar “amb la deguda urgència i celeritat” en aquesta matèria donada “l’avançada de molts dels familiars i testimonis que van veure per última vegada amb vida a persones desaparegudes durant la Guerra Civil i la dictadura”.

Aquests grups també emplacen l’Executiu a recobrar les polítiques públiques destinades a la recuperació de la memòria històrica, així com a adoptar les mesures necessàries per a aconseguir que, en el termini de dos anys, es produïsca la completa localització i obertura de les fosses pendents, i l’exhumació i identificació de les víctimes.

Els portaveus s’han concentrat uns minuts enfront del Congrés amb membres de la Plataforma, un dels quals, Julián Rebollo, ha avisat que les famílies dels desapareguts estan “farts” perquè encara queden més de 150.000 despareguts i més de 2.500 fosses per obrir. Mentre compareixien davant els mitjans de comunicació un home que passava amb moto per la Carrera de Sant Jerónimo ha cridat “¡Viva Franco!” i ha ferit els ànims dels familiars.

Per a Joan Baldoví és una “demanda moral” que s’atenguen les reivindicacions de les víctimes i que es recuperen els cossos dels espanyols i dels estrangers de les Brigades Internacionals que segueixen en les cunetes.

En nom de la Plataforma per la Comissió de la Veritat, Jaime Ruiz, ha agraït la col·laboració prestada pels grups i ha avançat que altres membres de l’oposició encara que no l’han signat tenen intenció de donar-hi suport.

“L’atenció que ens han prestat aquests grups permet aventurar que més ràpid que tard acabarem per establir mecanismes per aclarir la nostra Història i enfortir la democràcia”, ha apuntat, apel·lant al “dret compassiu”.

Ruiz no té esperances que el PP done suport a aquestes reivindicacions, encara que ha remarcat que el propi Govern és conscient que els arguments que ha esgrimit per a rebatre les peticions de Nacions Unides no són vàlids.