«Govern del Botànic» o «via valenciana» són expressions que s’han introduït en l’imaginari col·lectiu valencià. Però, just ara fa un any que van començar a sonar. A més de batejar expressions que canvien la percepció que es té de nosaltres i que fan que els valencians i les valencianes recuperem l’orgull a poc a poc, des de les institucions on estem governant també ens hem dedicat a fer polítiques per millorar la vida de la gent.

Ens ho demanaven. Vam buidar les institucions de corruptes i corrupteles i seguim treballant perquè tornen cada cèntim que s’han endut dels diners de tots. Vam rescatar persones amb l’eliminació del copagament farmacèutic, la millora en la gestió de la dependència, els programes per fomentar l’ocupació « Avalem » o la creació de noves beques de la Generalitat. Li hem donat un impuls a la nostra cultura i llengua i hem reforçat el nostre autogovern.

Amb tot això, estem acabant amb el pitjor govern que hem tingut i ara els valencians i les valencianes som amos del nostre propi destí. Per desgràcia nostra, eixe canvi no ha arribat a les institucions amb seu a Madrid.

Mentre les Corts i els ajuntaments començaven a revertir les polítiques d’anys de desgovern del Partit Popular, al Congrés i al Senat hem viscut moments insòlits: el final d’una legislatura amb majoria absoluta del PP, la falta d’acord a l’esquerra per desbancar Rajoy del Govern i la repetició de les eleccions. Al final de la partida, i gràcies a un PSOE amb les mans lligades, Rajoy va aconseguir tornar a la Moncloa, tot i les noves majories al Congrés i els casos de corrupció que seguien esguitant-lo.

Una vegada més, el Partit Popular ens va castigar amb els pitjors Pressupostos Generals de l’Estat que podia cuinar. Uns pressupostos contra els drets socials, 290 milions d’euros menys que l’any anterior en inversions al nostre territori i cap de les demandes històriques dels valencians.

Ara que s’ha fet públic que el PP ha estat anys passant per damunt dels principis de separació de poders, posant i llevant fiscals anticorrupció al seu gust, el debat està en la moció de censura que pot fer caure el PP i el seu joc brut de les institucions estatals. La situació, que recorda inevitablement a la viscuda fa dos anys a casa nostra, requereix generositat i intel·ligència política. Seria bo per a tots que expressions com « Govern del Botànic » o « via valenciana » tornaren a sonar per Madrid.

[Article publicat originalment a eldario.es]