Compromís-Equo al Congrés dels Diputats posa el seu escó al servei dels partits polítics Partido Castellano (PCAS), EQUO, Unión de Ciudadanos Independientes (UCIN), Unidad Castellana (UDCA), Unidad Regional Independiente (URI) i Por Un Mundo Más Justo (M+J) per a esmenar la reforma de l’Estatut d’Autonomia de Castella-la Manxa, que obri la porta a reduir a la meitat el nombre de diputats en les Corts autonòmiques.

Així ho ha anunciat el diputat de Compromís-Equo Joan Baldoví en una roda de premsa a Toledo al costat d’Antonio López (UCIN), Pedro Manuel Soriano (PCAS) i Azucena Gual (Equo). Baldoví ha afirmat que les esmenes es presentaran per a “impedir” que es porte a efecte aquest “atemptat” i perquè els ciutadans sàpien que “no s’està intentat estalviar diners sinó violentant la seua voluntat”, ha asseverat.

Així mateix, Baldoví ha indicat que l’objectiu és mantindre la forquilla actual de 47 a 53 diputats que contempla l’Estatut de Castella-la Manxa (la reforma impulsada pel PP proposa un interval de 25 a 35), al mateix temps que ha advocat per la circumscripció única per a aconseguir “un poc més de democràcia” i “evitar les temptacions de PSOE i de PP de variar la Llei Electoral segons els seus interessos”, ha subratllat.

Baldoví ha declarat que des del seu partit van tenir clar “des del primer dia” que el seu escó estava al servei dels ciutadans que no tenien l’oportunitat d’estar-hi representats, per la qual cosa “vam posar de grat el nostre escó al servei d’aquests partits de Castella-la Manxa perquè era de justícia”, ha sentenciat.

Per la seua banda, Pedro Manuel Soriano, del PCAS, ha comentat que els sis partits minoritaris del territori defensen la circumscripció única. “Nosaltres sempre hem apostat per la circumscripció electoral única a Castella-la Manxa i, vista la deriva reduccionista del PP, potser és l’única via que ens queda”, ha assegurat.

Soriano creu que el PP vol que les Corts de Castella-la Manxa estiguen conformades per 27 diputats. “Se li va escapar” al diputat nacional del PP Agustín Conde en el debat de la presa en consideració de la reforma estatutària en el Congrés. “Entenem que és per on va a anar la xifra”, ha detallat.

Per la seua banda, Antonio López (UCIN) ha agraït a Baldoví la seua “extraordinària defensa”, al mateix temps que ha criticat l’actitud d’altres partits de la Comunitat. “Només he de tirar culpes als partits del PP i del PSOE de Castella-la Manxa i a uns altres, que no tenen representació en la regió com IU i UPyD, que per a res han donat la cara en aquest assumpte”, ha asseverat.

Finalment, Azucena Gual (Equo) ha conclòs recordant que, al seu parer, el que està fent el Govern actual és “blindar per complet l’obtenció de la majoria absoluta i consagrar el bipartidisme. No és una proporcionalitat de la ideologia de Castella-la Manxa”.