La iniciativa, que podria servir per a senderistes i ciclistes, està paralitzada perquè Adif, propietari dels terrenys, reclama un lloguer.

El col·lectiu de Compromís per Xàtiva ha demanat que el Ministeri de Foment realitze la via verda Xàtiva-Manuel. Per aquest motiu, Compromís Xàtiva ha presentat, a través del diputat de Compromís al Congrés, Joan Baldoví, esmenes parcials als Pressupostos Generals de l’Estat en les quals sol·licita, entre altres peticions, que el Ministeri de Foment invertisca en el tram on es trobava fins a fa uns anys la via ferroviària Xàtiva-Manuel, convertint-la en una via verda que puga servir per a senderistes i ciclistes.

Aquesta proposta va obtindre el suport per tot el consistori xativí i fins i tot l’equip de govern estava disposat a invertir-hi, però la iniciativa es troba paralitzada perquè Adif, propietari dels terrenys, reclama un lloguer per la via.

Per tot açò, la proposta de Compromís demanda que siga el Ministeri el que realitze la inversió al més prompte possible i que més tard es tramite la cessió de la línia, cessió perfectament possible perquè «els més de 150 anys transcorreguts des de la cessió dels terrenys per part de l’Ajuntament fan que haja caducat la cessió, que ara no té cap interès per a Adif», explica la portaveu de Compromís Xàtiva, Cristina Suñer.

Una altra de les esmenes demana que siga també el Ministeri el que restaure l’estació vella, donat els problemes de cessió que hi ha hagut. En aquest sentit, Suñer considera que «sembla que el tema de l’estació vella s’ha acabat per a l’alcalde, ara que governa el seu partit, que és quan sembla que podria aclarir els problemes per a la seua cessió».

Així mateix, el col·lectiu ha presentat esmenes destinades a incrementar la inversió en la línia ferroviària Xàtiva-Alcoi que per a 2014 s’ha xifrat en 100.000 euros així com per a l’estudi de la modernització i electrificació de la línia i la seua prolongació fins a Alacant.

La portaveu de Compromís Xàtiva ha assegurat sobre aquest tema que «els diners pressupostats enguany és una manera de dir-nos que la línia està condemnada al tancament, solament s’hi inverteix per a mantenir-nos callats. L’única cosa que pot salvar la línia és una inversió decidida i la seua modernització, així com la perspectiva d’allargar-la fins a Alacant».

D’altra banda, des de Compromís també s’ha sol·licitat l’increment del pressupost destinat a la circumval·lació de la Font de la Figuera xifrat per a enguany en sis milions, quan el pressupost total és de 152 milions i l’estudi de la prolongació de les rodalies des de Xàtiva fins a la Font de la Figuera una vegada estiga acabada la via de mercaderies que s’està fent actualment i que permetria restaurar la connexió amb l’últim poble de la comarca.